sobota, 22 września 2012

Pies asystujący w Focus Park


Dnia 22.09.2012r uczestnicy szkolenia z zakresu Dogoterapii organizowanego przez Lubuskie Stowarzyszenie Profilaktyki Społecznej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej odwiedzili centrum handlowe Focus Park w Zielonej Górze wraz z Klaudią i jej psem terapeutą - Fioną. Celem naszej wizyty  było sprawdzenie reakcji ochrony obiektu na wejście osoby niepełnosprawnej z psem. Udało nam się odwiedzić jeden ze sklepów, po wyjściu zostaliśmy zatrzymani przez pracownika ochrony. Reakcja była szybka - poproszono nas o opuszczenie obiektu. W celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji udaliśmy się do biura firmy ochroniarskiej. Po krótkiej rozmowie dowiedzieliśmy się, iż możliwa jest obecność osoby z psem asystującym na terenie galerii, jeżeli pies posiada odpowiednie uprawnienia oraz
jest oznakowany

Sytuacja prawna wygląda następująco:

Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 223, poz. 1463) przyznano osobie niepełnosprawnej prawo wstępu do obiektów użyteczności publicznej wraz z psem asystującym, w szczególności do:
  • budynków i ich otoczenia przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz innych ogólnodostępnych budynków przeznaczonych do wykonywania podobnych funkcji, w tym także budynków biurowych i socjalnych.
Zatem osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym może wchodzić do wszystkich obiektów użyteczności publicznej, poza obiektami sakralnymi. Fakt, iż przepis ten nie obejmuje tych obiektów ma związek z różnorodnością wyznań i Kościołów oraz niemożnością ingerencji w rytualny charakter zachowania w świątyni.


Uprawnienie to przysługuje również w środkach transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i wodnego oraz w innych środkach komunikacji publicznej.
 

1 komentarz:

  1. Bo większość tych ochroniarzy to banda gnojków, którzy prace w ochronie wykorzystują do własnych celów... ja miałam taki przypadek w sklepie, tyle że mój pies nie jest po szkoleniu... próbowano mnie wyprosić ze sklepu, bo mój pies nie należy do maleńkich, a ja nie chciałam jej zostawiać na dworze, ale ze to nie york to dowalili się do mnie... ale i tak walczyłam o swoje, bo na sklepie nie ma znaku zakazu wprowadzania psa, a logo sklepu to pies (mam na myśli netto) gdzie i tak jest zawsze syf...

    OdpowiedzUsuń